Nyheder i Tornved lokalhistoriske Forening.

Tirsdag d. 17. april 2018.
Inge Seiergaard, formand for Lokalhistorisk forening Jernløse fortæller.
Der har gennem tiderne været omfattende tørvegravning i Åmoserne, særligt i Store Åmose var der en omfattende tørvegravning under 2. verdenskrig. Denne historie hørte 70 fremmødte tilhørere med stor interesse i Skarridsøsalen.

15/03-2018
Generalforsamling i Tornved Lokalhistoriske Forening i Skarridsøsalen, Jyderup.

11/12-2017
Mandag den 11 december 2017 holdt lokalhistorisk forening julearrangement for 38 medlemmer. Bente Skat Andersen læste historien om grantræet af H.C Andersen, og efter gløgg og æbleskiver en historie om nissen ved juletid.

11/11-2017.
6 november 2017 var der 98 tilhørere, da Lis Sølvmose fortalte om BROKØB FATTIGGÅRD, hvor hendes mormor og morfar var bestyrerpar indtil fattiggården blev lukket og solgt. Lis fortalte om dagliglivet på og i en lille sognekommune og om fattiggårdens mange andre funktioner, som kommunekontor og og mødested for sognerådet.

07/11-2017.
"Historisk" tilføjet link til "Danmark på film" gamle film klip bla. fra Jyderup og Mørkøv.

20/10-2017.
"Gode links" tilføjet: Luftfoto4450.dk.
"facebook" tilføjet: Jyderups historie i ord og billeder, og Stationsbyen Jyderup.

07/09-2017.
38 personer havde fundet vej til Skarridsøsalen i Jyderup den 2 oktober 2017 for at høre foredrag om bødler, rakkere, natmænd, kæltringer. Eksistenser som var udstødte og isolerede af samfundet fra fødsel til død.

03/09-2017.
Galeri fra maleriudstillingen 16-17 september 2017, kan ses under menuen Historisk, Kunstmaler Kr. Nielsen Ulvig.

19/09-2017.
306 besøgende lagde vejen forbi Skarridsøsalen i Jyderup lørdag og søndag, hvor Tornved Lokalhistoriske Forening havde arrangeret maleriudstilling med Kristian Nielsen Ulvig og hustruen Augusta Nielsens malerier. 73 billeder af Kristian Nielsen Ulvig og 13 stk. fra Augusta Nielsens hånd kunne beses på udstillingen, der indeholdt såvel unika som masseproducerede malerier - de fleste med lokale motiver. I tilknytning til udstillingen præsenterede Anders Hjorth-Jørgensen en meget fin bog, som han har skrevet om malerægteparret, deres liv og baggrund. Bogen kan købes på Jyderup Bibliotek og ved foreningens møder. At Augusta og Kristian Nielsen Ulvig på ingen måde er glemt, vidner det flotte fremmøde om. Et rigtigt godt initiativ af Tornved Lokalhistoriske Forening, der sluttede søndag eftermiddag med at holde auktion over 5 af Nielsen Ulvigs malerier.

10/07-2017
Vi har givet vores Hjemmeside nyt Design, den har fået et mere enkelt udtryk,
og samtidig vil det være meget lettere at finde rundt til hver enkelt side på Hjemmesiden.